Selasa, 8 Disember 2009

UMNO Kelantan sudah kehabisan modal, cuba lagakan Istana dengan Tok Guru


Oleh Drs Khalil Idham Lim

Nampaknya UMNO Kelantan sudah betul-betul kehabisan modal setelah serangan demi serangan yang dilakukan oleh mereka tidak membuahkan hasil yang diharapkan apabila terbaru membuat kenyataan semacam cuba melaga-lagakan pihak Istana dengan Tok Guru .


Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Dr. Awang Adek Husin berkata, kenyataan yang dibuat oleh Menteri Besar Kelantan boleh memberi gambaran yang tidak baik dan mungkin 'mengguris' pihak istana.Baginya lagi memohon secara terbuka agar Sultan Kelantan yang kini dirawat di Singapura dibawa pulang untuk mendapat rawatan susulan dalam negara adalah sesuatu yang salah.

Tentunya semuanya sudah maklum sesuatu yang akan dibincangkan dalam Mesyuarat mingguan Exco dimaklumkan dahulu kepada pihak Istana dan keputusan itu menjadi satu perkara penting yang perlu diumumkan kerana ia mempunyai kepenting awam dan perlu diketahui oleh rakyat Kelantan.

Timbalan Menteri Kewangan 1Malaysia itu menuduh permohonan yang dibuat mungkin kerana kos perubatan baginda yang dianggap besar. Sedangkan perkara tersebut sedikitpun tidak disebutkan dalam kenyataan MB Kelantan dalam perkara yang berkaitan.

Kalaupun itu masalah sebenarnya, adakah salah satu tindakan yang boleh menjimatkan perbelanjaan Kerajaan Negeri sebagaimana yang disarankan oleh semua pihak.

Itulah sebenarnya wajah sebenar orang yang dikatakan dan dicanang untuk menjadi MB Kelantan suautu masa dulu namun kalah dalam semua kerusi yang dipertandingkan. Jadi Menteripun sekadar menunpang dengan kerusi senator.

Apakah salah untuk memanggil Sultan balik berubat di Malaysia yang tidak kurang dengan pakar perubatan, atau Awang Adek sudah tidak mahu mengiktiraf kejayaan dan prestasi perubatan negara.

Pada 2 Disember lepas Menteri Besar Kelantan, YAB.TG.Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat menyatakan hasrat kerajaan negeri memohon Pemangku Raja Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra supaya Sultan Kelantan, Sultan Ismail Petra dibawa kembali untuk menerima rawatan susulan di negara ini.

Cadangan yang mendapat kelulusan mesyuarat mingguan Exco yang dipengerusikan Menteri Besar itu dikatakan dibuat berdasarkan kepada hasrat dan keinginan rakyat negeri ini.

Menteri Besar Kelantan dilaporkan berkata: "Memandangkan keadaan baginda, jadi atas dasar hasrat dan keinginan rakyat, kita mencadangkan kepada pemangku raja supaya sultan yang sedang gering dan dirawat di Singapura dipindahkan ke negara ini."


Tiada ulasan:

Catat Ulasan