Selasa, 1 Disember 2009

KOMPUTER GENERASI KE-5

Artikel ini Diambil dari : Panjihitamdaritimur.blogspot.com

Sementara ramai orang kita masih khayal dengan hiburan dan syok dibuai mimpi, dan dengki mendengki sesama sendiri. Kini IBM telah pun mencipta komputer generasi ke 5, yang mana saintis menciptanya untuk menghubungkan sel otak dengan komputer.
Pada persidangan superkomputer 11/18/2009, IBM mengumumkan kemajuan yang signifikan dalam mencipta sebuah sistem komputer yang menbuat simulasikan kemampuan otak untuk perasaan, persepsi, tindakan, interaksi dan kognisi. Para saintis dan jurutera di IBM's Almaden Research Center, di San Jose, California, mengumumkan pada Supercomputing Conference (SC09) di Portland, Oregon, bahawa mereka telah mencipta otak terbesar simulasi-to-date tentang superkomputer.



Para saintis di IBM Research bekerja dengan rakan-rakannya dari Lawrence Berkeley National Lab, telah dilakukan pertama real-time di dekat simulasi kortikal otak yang melebihi skala kucing korteks, ataupun, 1 bilion neuron dan spiking belajar individual 10 triliun sinapsis.
Untuk melakukan pertama mereka secara real-time di dekat simulasi kortikal otak yang melebihi skala kucing korteks, pasukan membina sebuah simulator kortikal yang menggabungkan sejumlah inovasi dalam perkomputeran, memori dan komunikasi canggih, serta butiran biologi daripada neurofisiologi dan neuroanatomy . Simulasi dilakukan dengan menggunakan simulator kortikal tentang Lawrence Livermore National Lab's Dawn Blue Gene / superkomputer dengan 147.456 CPU dan 144 terabyte RAM.

"Belajar daripada otak adalah sebuah cara menarik untuk mengatasi kepadatan kuasa dan cabaran yang dihadapi dalam perkomputeran hari ini," kata Josephine, pengarah makmal IBM Research.
"Sebagai digital dan dunia fizikal terus menyertai dan komputasi menjadi lebih tertanam dalam struktur kehidupan sehari-hari kita, ini membolehkan kita mencipta sebuah sistem perkomputeran yang lebih hebat yang boleh membantu kita memahami banyak maklumat yang semakin sedia bagi kita , banyak cara otak kita dapat dengan cepat mentafsirkan dan bertindak atas tugas-tugas kompleks. "

Penyelidikan ini dibiayai oleh US Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA), yang menghabiskan sekurang-kurangnya US $ 40 juta untuk mengembangkan pemproses elektronik untuk meniru fungsi otak mamalia, saiz, dan ketahanan daya otak. Para projek DARPA, yang disebut Sistem Adaptive Plastic Scalable Neuromorphic Elektronik, atau sinaps, dilancarkan akhir tahun lalu dan akan terus sampai dengan tahun 2015 dengan tujuan mensimulasikan sebuah prototaip cip 10 bilion neuron disambungkan melalui 1 trilion sinapsis.
IBM adalah salah satu daripada tiga kumpulan yang terlibat dalam projek. Selain $ 21 juta dana untuk IBM, DARPA juga membiayai HRL Labs, di Malibu, California, dan HP Labs, di Palo Alto, California

Jadi untuk pengetahuan anda saat ini, para saintis mempunyai kemampuan superkomputer untuk meniru model otak dan komputer generasi kelima telah menjadi tonggak penting dalam keputusan; dan IBM hanya mengambil satu langkah besar dalam mencapai tonggak itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan