Jumaat, 25 Disember 2009

Lim Guan Eng Di Siasat

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng akan dipanggil memberikan keterangan berhubung ucapannya dalam Kovensyen Pakatan Rakyat 19 Disember lalu mengenai punca kematian mantan Setiusaha Politik Exco Kerajaan Negeri Selangor, Teoh Beng Hock.


Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, ia dibuat rentetan satu laporan polis yang dibuat sabtu lalu terhadap Guan Eng kerana menyatakan Beng Hock dibunuh.

“Kita sudah menerima laporan polis yang mengatakan Lim Guan Eng ada menyebut pada Konvensyen Pakatan Rakyat baru-baru ini ada menyebut dalam ucapannya bahawa Teoh Beng Hock dibunuh.

“Kita akan membuka kes di bawah akta hasutan,” katanya.
Khalid berkata, siasatan akan dilakukan di bawah seksyen 4(1) Akta Hasutan.

Beng Hock, 30, setiausaha politik kepada Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kampung Baru dan Pengurusan Kilang Haram Selangor Ean Yong Hian Wah, ditemui mati di tingkat 5, Plaza Masalam, pada 16 Julai lalu, beberapa jam selepas memberi keterangan sebagai saksi siasatan penyalahgunaan wang kerajaan negeri Selangor kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor yang berpejabat di plaza itu.

Inkues kematiannya yang ditanguhkan buat kali kedua selepas bedah siasat kedua ke atas mayat mendiang dibuat, ditetapkan pada 7 Januari depan.

Bedah siasat kali kedua ke atas mayatnya dibuat setelah Pakar Patalogi dari Thailand, Dr. Pronthip Rojanasunand yang dilantik Kerajaan Negeri Selangor mendedahkan 80 peratus kemungkinan mendiang dibunuh.

*** Syabas PDRM! Cepat, betul dan mesra dalam bertindak. Sepantas kilat yang menyambar..tapi..kalau kena kat UBN dan konco2nya..perlahan-lahan mcm kura-kura ataupun cam siput babi... kalau ginilah trend yang diamalkan oleh PDRM..Tunggulah PRU ke-13 nanti...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan