Jumaat, 4 Disember 2009

Antara Lanun Somalia dan Lanun Malaysia....mana mulia?


Oleh tokpepijat

Sembilan tahun dahulu (29 Jun 2000), sewaktu kekecohan ura-ura perampasan hak royalti minyak rakyat Terengganu, PETRONAS melalui mulut Presidennya yang juga Ketua CEO Petronas ketika itu Tan Sri Hasan Merican mengeluarkan kenyataan bahawa pembayaran royalti itu adalah berdasarkan perjanjian rasmi antara PETRONAS dan Kerajaan Negeri Terengganu, hasil penyerahan hak cari gali sumber minyak dan gas kepada PETRONAS di bawah Akta Kemajuan Petroleum 1974. Perjanjian rasmi itu ditandatangani oleh Tengku Razalegh Hamzah selaku Presiden Petronas ketika itu dengan Kerajaan Terengganu.


Ketika itu mantan MBnya Wan Mokhtar "menyalak" menafikan ianya perjanjian rasmi tetapi sekadar "dokumen persefahaman" sahaja.
Akhirnyanya "Bapa Lanun Moden" Dr Mahathir dengan bangganya merampas, merompak dan melanun hak rakyat Terengganu hasil hasutan jahat "lanun-lanun UMNO" Terengganu.

Maka selama 9 tahun (mulai Nov 2000-2008) UMNO dengan perangai semulajadinya rakusnya menggomol dan membahagikan "hasil rompakan" sesama mereka. Mereka namakan "Wang Ehsan".

Tanyalah Ahmad Said, mana rekod pembelanjaan "rompakan royalti". Semuanya dah kenyang termasuk Mat said.

Apa hubungan dengan kisah di atas dengan Kelantan?

Begini, "dasar lanun" UMNO ini adalah dulu, kini dan selamanya!

Anda lihat bagaimana PMNajib bermain kata-kata ( memperbodohkan) Rakyat Kelantan. Mula-mula kata tidak layak kerana di luar kawasan, kemudian wang ehsan akhirnya kata boleh dirundingkan.

Sebenarnya PM Najib ingin MB Kelantan TG Nik Aziz mengeluarkan kata-kata yang lebih "panas" supaya rakyat nampak seolah-olah TG Nik Aziz ini " jahat mulut". Ini akan digunakan oleh UMNO dan medianya untuk memanaskan isu buat beberapa waktu.

Memangpun layak PM Najib dan kuncu-kuncunya didoakan "jahanam dan laknat". Peduli apa. Sudah didoktrinkan pada UMNO untuk "melanun" harta rakyat walaupun sesama ugama dan bangsa. Inilah perjuangan Ketuanan Melayu.....ops...maaf bukan, bukan dan bukan! Inilah dasar memperjuangan "Ketuanan Lanun" dulu, kini dan selamanya. Dasar lanun ianya tidak mengenal ugama, bangsa dan kemanusiawi untuk melanun. Yang penting isi perut!

Jika lanun Somalia, ia melanun kapal dagang milik negara asing( bukan sebangsa), "lanun" UMNO pula melanun sesama bangsa Melayu dan Islam. Inilah yang uniknya!

Cumanya, "lanun" UMNO ini takut dengan doa laknat dan jahanam. Macam juga Abu Jahal dan Abu Lahab yang takut kepada doa Rasulullah.

Kepada TG Nik Aziz, teruskan doa. Jangan bawa isu ini ke Mahkamah. Tengoklah sampai kini kes Terengganu tiada kesudahan. Memangpun kerana Mahkamah di Malaysia sudah di penuhi oleh Hakim-Hakim yang suka makan gula-gula "Hacks" !

http://tokpepijat.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan