Ahad, 12 Februari 2012

teks syarahan agama sekolah mmenengah IMAN DAN TAQWA PENCETUS UMMAH GEMILANG


Assalamualaikum wrt….salam integriti pembuka bicara

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

اَلْحَمْدُ للهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ وَالعَاقِبَة لِلْمُتَّقِيْنَ وَالصَّلاَة ُوَالسَّلاَمُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ
وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ
Yang dimuliakan saudara pengacara majlis, barisan panel hakim yang
menjunjung panji keadilan, penjaga masa yang setia dengan masanya, seterusnya warga dewan yang dirahmati Allah.

Tampilnya saya di pentas ini adalah untuk menyampaikan syarahan yang
bertajuk ‘IMAN DAN TAQWA PENCETUS UMMAH GEMILANG’. Terlebih dahulu izinkan saya mendefinisikan satu persatu tajuk syarahan saya pada pagi ini.

Perkataan iman bermakna mengaku dengan lidah, membenarkan di dalam hati dan mengamalkan segala perintah Allah

Taqwa pula membawa maksud mengawal diri daripada melakukan perkara yang dimurkai Allah dengan mengerjakan segala suruhannya dan meninggalkan larangannya.


Frasa “Pencetus Ummah Gemilang” adalah merujuk kepada ummat Islam yang bermutu dan cemerlang.

Wacana fikrah pertama "Insan Beriman Dan Bertakwa Teras Masyarakat Gemilang
Hadhirin-hadhirat, pengabdian diri dengan sepenuh hati terhadap segala perintah Allah sudah tentu bertitik tolak daripada keimanan yang utuh, kemudian dipancarkan melalui kesungguhan amalan melahirkan ummah cemerlang bertepatan dengan penegasan Allah dalam Surah al-Mu'minun ayat 1 :

  

1. Sesungguhnya berjayalah orang-orang Yang beriman,

Keimanan dan ketakwaan yang teguh inilah penyelamat Bilal bin Rabah daripada lembah kekufuran biarpun diazab penuh dahsyat oleh tuannya. Iman yang mantap dan teguh inilah yang memperkasakan jatidiri ummah dan menyelamatkan mereka daripada gejala negatif seperti penagihan dadah, pelacuran serta pergaulan bebas.Statistik dadah kebangsaan 2004 menunjukkan 90% penagih terdiri daripada remaja muslim. Nah! terbuktilah iman dan takwa teras masyarakat cemerlang memacu kecemerlangan ummah.

Wacana fikrah kedua " Insan Berakhlak MuliaTeras Ummah yang gemilang’


Ini amat bertepatan dengan motif utama pengutusan Rasulullah ke muka bumi demi memurnikan akhlak manusia sebagaimana Sabda Baginda :

إنما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق )


Ertinya: Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia


Terpancarlah keutuhan akhlak dan sahsiah terpuji Rasulullah melalui karektor beliau sebagai seorang pemimpin negara yang beretika, seorang sahabat yang prihatin serta ketua keluarga yang penyayang. Imbau sahaja keindahan akhlak Rasulullah dengan pemuda Yahudi yang kencing di dalam Masjid Nabawi, Baginda tidak memarahi pemuda tersebut bahkan baginda sendiri membasuhnya menyebabkan pemuda tadi memeluk Islam di hadapan Baginda. Lihatlah hari ini lantaran kerapuhan akhlak, remaja kita dirobek rakus oleh budaya punk , black metal memuja syaitan serta vandalisme meranapkan harta benda awam. Ternyata akhlak mulia tonggak ummah gemilang.

 

Wacana Fikrah ketiga "Insan Beramanah Dan Jujur Teras Ummah Gemilang".
Dengan ketakwaan yang tinggi akan melahirkan rasa muraqabah Allah dalam segenap urusan hidup lantas tertegaklah konsep Al ihsan:

أن تعبد الله كأنك تراه وإن لم تكن تراه فإنه يراك )

Yang bermaksud: Kamu menyembah Allah seolah-olah kamu melihatnya, jika kamu tidak melihatnya, sesungguhnya dia melihat kamu.
Imbau sahaja betapa jujur dan amanahnya seorang pemimpin bergelar Omar Abdul Aziz , yang sanggup bergelap bila membicarakan urusan keluarga kerana tidak mahu menggunakan harta kerajaan. Bilamana menyuburnya benih amanah dalam jiwa ummah maka lahirlah insan yang jujur kepada Allah, diri sendiri dan orang lain sekaligus terhindar daripada segala unsur penipuan, penyalahgunaan kuasa dan rasuah. Ingatlah, tanpa jujur dan amanah hancurlah ummah.
Konklusinya, tidak tertegak rumah tanpa tiang, tidak tertegak agama tanpa iman, dan tidak tertegak ummah gemilang tanpa peribadi unggul.Justeru hiasi diri dengan senyuman, hiasi masyarakat  dengan peribadi unggul, pasti cerialah hidup.




Meniti wacana fikrah saya yang keempat : ketinggian akidah nucleus solidarity dan perpaduan ummah

Tema ukhuwwah dan perpaduan bukanlah satu isu lapuk yang dibiarkan diatas lantai sejarah, bahkan islam telah menobatnya mengisi tampuk keutamaan dan menjadi prinsip asas islam. Kerana itulah Allah menyeru umat islam agar terus mempertahankan kesatuan
ummah yang ada sebagaimana firmannya dalam surah al hujurat ayat 
 
10. Sebenarnya orang-orang Yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; 


Lihatlah betapa damai dan utuhnya perpaduan ini andai dibina atas paksi akidah yang jelas. Marilah kita menyorot generasi awal para sahabat yang mendapat asuhan langsung dari rasul tercinta, berkumpul dibawah bumbung masjid nabawi dengan penug integrasi tanpa ada sekelumit rasa perbezaan taraf dan warna kulit. Beitulah kekuatan madinah yang dipersaudarakan nabi dalam elemen pembentukan kota bercahaya ini dan kiaskan lah bagaimana negara kita cuba mempraktikkannya dalam penubuhan sekolah wawasan yang berkongsi misi dan usaha untuk terus gemilang bersama perpaduan dan keamanan.

Tuntasnya integrasi nasional berpaksikan agama teras kegemilangan ummah.

Menuntun bicara hujah saya yang kelima ; keagungan akidah pencetus semangat jihad dan pengorbanan.
Dengarlah ayat 41 surah at-Taubah
41. Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada Dengan keadaan ringan  ataupun Dengan keadaan berat; dan berjihadlah Dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah

ayat ini secara jelas merupakan satu slogan bagaimana kejayaan umat islam kini dieksprementasikan melalui usaha dan jihad yang berterusan dalam semua lapangan samada ekonomi, kesihatan, pembangunan mahupun ketenteraan. Dan bagaimana umat terdahulu persis saidina khalid alwalid dan solahuddin al ayubi mampu menjadi penakluk dunia dan benteng terampuh menjaga keselamatan agama. Juga persis Abdrahman bin auf melancarkan jihad ekonomi dalam memecahkan monopoli ekonomi kapitalis yahudi penjajah di madinah 14 dekad yang lalu.

ironinya kekuatan jihad merupakan aspirasi ummah dan daulah berwibawa.



Wacana fikrah keenam “Insan Berdaya Saing Teras Ummah Gemilang “
Kepercayaan yang teguh terhadap Qadha’ dan Qadar mencetuskan muslim yang gigih berusaha, berdaya saing serta tidak menyalahkan takdir semata-mata menjadikan mereka berdiri sama tinggi, duduk sama sebaris dengan bangsa lain. Keazaman membara serta keyakinan yang tinggi kepada Allah menjadi kunci kejayaan Datin Paduka Mazlina ,wanita pertama di dunia belayar secara solo di Benua Antartika ,namanya gah terukir dipersada dunia. Ini bertepatan dengan seruan Allah:

فاستبقوا الخيرات ) Ertinya: Dan berlumba-lumbalah kamu melakukan kebaikan

Sebagai contoh, imbau masa lampau, lantaran suburnya sifat berdaya saing serta berlumba-lumba dalam penerokaan ilmu muncullah nama besar seperti Ibnu Sina perintis ilmu matematik, al Khawarizmi perintis ilmu astronomi serta Ibnu Batuta ahli pelayaran tekemuka. Nama mereka meniti dibibir sepanjang zaman.Justeru, marilah kita suburkan sifat juang serta daya saing yang tinggi untuk kita berdiri sama tinggi dengan bangsa-bangsa lain.

Konklusi dari hujahan saya tadi, ummah yang gemilang perlu menrealisasikan gagasan islamisasi ilmu dan pemikiran islam mereka kepada ketamadunan dan peradaban ulung berteraskan iman an taqwa dan paradigma yang dibawa oleh alquran dan sunnah.

Akhirnya :
Indah mawar kembang bersemi , izinkan saya mengundur diri
Dengan lafaz yang mulia

”Wabillahi Taufiq wal hidayah Wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh”

 

27 ulasan:

  1. Dijemput pasukan bahas sekolah Tuan/Puan untuk menyertai program Bengkel Bahas Bahasa Melayu Ala Parlimen 2013 pada hari Sabtu, 26 Januari 2013 bertempat di Bangi, Selangor.

    Untuk maklumat lanjut, sila layari blog http://belajardebat.blogspot.com

    Terima kasih.

    BalasPadam
  2. saya nak guna untk pertandingan bolehb tak. terbaiklah teks nie..

    BalasPadam
  3. assalamu'alaikum mohon izin ,nak copy tq saudara/saudari

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. nk tanye syarahan ni 5 minit ke ?

    BalasPadam
  6. Assalamualaikum saya nak tahu baris setiap hadis yg tersedia di dalam teks kerana saya mahu menggunakan teks ini untuk ULBS.

    BalasPadam
  7. assalamualaikum..mohon izin tun empunya badan untuk copy teks.. jazaakAllahu khairan..

    BalasPadam
  8. Mohon izin utk copy.. Terima kasih banyak-banyak..

    BalasPadam
  9. izinkn copy. Syukran

    BalasPadam
  10. terima kasih atas perkongsian

    BalasPadam
  11. assalamualaikum..mohon izin tun empunya badan untuk copy teks.. jazaakAllahu khairan.


    BalasPadam
  12. saya copy ye .. thanks

    BalasPadam
  13. Assalamualaikum w.b.t
    Minta izin untuk copy dan dijadikan sumber rujukan ya..
    Bagi tujuan pertandingan..

    BalasPadam
  14. saya copy.......thanks....muahhh

    BalasPadam
  15. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  16. Assalamualaikum minta izin utk copy paste ye. 😊

    BalasPadam
  17. Mohon pingizinan untuk copy teks nie..tq

    BalasPadam
  18. Kohon pengizinan untuk copy teks ini tq

    BalasPadam
  19. Kohon pengizinan untuk copy teks ini tq

    BalasPadam
  20. Assalamualaikum minta izin untuk buat rujukan berdasarkan teks ini tq

    BalasPadam
  21. MOHON SHARE YE UNTUK PERTANDINGAN

    BalasPadam