Isnin, 13 Februari 2012

Salah faham tuduh PAS sekat Hari Valentine

Jofri Jaraiee, PAS Miri, 

 
13 Feb 2012
Setiap hari kita perlu menunjukkan perasaan kasih sayang antara satu sama lain tanpa perlu menunggu hari-hari tertentu.

Sikap sesetengah pihak yang cuba membuat fitnah terhadap saranan PAS melarang penganut agama Islam dari menyambut Hari Valentine telah disalahertikan dengan mengatakan PAS menyekat kebebasan hak orang ramai.

Mereka memberi gambaran seolah-olah PAS cuba menyekat kepercayaan agama lain dari menyambut Hari Valentine dengan menuduh PAS tidak sepatutnya menyekat mereka yang hendak meraikan Hari Valentine tersebut.

Akibat salah faham, mereka ini menuduh PAS sudah menyimpang dari perjuangan mereka selama ini iaitu memberi kebebasan beragama kepada semua penganut agama di negara ini.

Sebenarnya tiada Isu PAS melarang penganut agama lain untuk meraikan Hari Valentine. Kalau penganut yang bukan beragama Islam hendak meraikannya terserah kepada kepercayaan masing-masing dan mereka bebas melakukannya.

Apa dilarang oleh PAS ada bersesuaian dengan larangan agama Islam sendiri kepada penganut agama Islam bukannya melarang penganut agama lain dari melakukannya.

Jadi jelas, PAS tidak pernah mengatakan Hari Valentine mesti dilarang kepada semua. Mungkin ada sesetengah pihak tidak faham atau sengaja buat tidak faham maksud PAS melarang menyambut Hari Valentine.

Berdasarkan kepada pandangan sebahagian besar tokoh-tokoh agama telah menyatakan bahawa menyambut atau meraikan Sambutan Hari Valentine ini adalah bertentangan dengan Syarak.

Menurut Panel Kajian Aqidah (PKA) dan Panel Kajian Syariah (PKS) Jabatan Kemajuan Islam Malaysia amalan ini adalah haram dan bertentangan dengan ajaran Islam.

Maka bagi orang Islam sudah jelas meraikan Hari Valentine adalah bertentangan dengan akidah Islam dan bagi yang bukan Islam terserah kepada kepercayaan masing-masing.

Diharap perkara sebegini tidak akan menimbulkan salah faham, antara penganut Islam dan bukan Islam dalam negara ini sebab kita kena menghormati kepercayaan agama masing-masing.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan