Isnin, 19 September 2011

PRU Ke 13 : Bila manis gula-gula sudah sampai kelidah rakyat

Oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM

Saya melihat Najib telah melakukan satu kejutan demi untuk mengekang gelombang kebangkitan rakyat yang menolak BN sejak gelombang tsunami politik 2008. Kerana itu pengumumannya memansuhkan ISA dan beberapa akta lain yang berkaitan tidak lebih dari usaha mengambil hati rakyat sebelum PRU ke 13 menjelang.


Beliau membuktikan tawaran 100 hari dalam Buku Jingga adalah sesuatu yang menjadi realiti kepada hasrat rakyat Malaysia, dan ianya bukanya sesuatu pembohongan dan penipuan sebagai mana yang dijaja oleh pecacai UMNO dan BN selama ini.

Satu demi satu yang ada dalam Buku Jingga diceduk oleh Najib.

Najib mengumumkan sesuatu yang disifatnya sebagai inisiatif tranformasi politik ke arah menjadi negara moden, progresif bila ISA dimansuhkan .

Tetapi serentak dengan itu juga beliau umumkan dua undang-undang baru akan digubal untuk mencegah perbuatan subversif, keganasan terancang serta jenayah bagi pelihara keamanan, kesejahteraan, serta kerukunan hidup rakyat dan negara.

Akta Buang Negeri 1956 juga dimansuh, dan Akta Kediaman Terhad 1933 dikaji semula.

Katanya lagi satu kajian semula Seksyen 27 Akta Polis 1967 dengan mengambil kira Perkara 10 Perlembagaan mengenai hak berhimpun

Najib juga umumkan kajian semula Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 membabitkan penghapusan pembaharuan tahunan, sebaliknya digantikan dengan pengeluaran lesen tahunan sehingga dibatalkan.

Semua perkara diatas adalah tuntutan rakyat yang selama ini dilakukan tanpa mengira ancaman dan mereka yang terlibat secara langsung berdepan dengan resiko undang-undang yang berat. Tidak salah saya masih ada kes tangkapan berkaitan ISA yang masih belum selesai dibicarakan di mahkamah.

Saya terlibat beberapa kali dalam beberapa himpunan Masuhkan ISA dan saya saksikan bagaimana mereka yang menuntut supaya akta zalim itu dihapuskan di perlakukan seperti binatang.

Di Dewan Undangan Negeri Perak pada tahun 2008 selepas PR berkuasa , kami menyaksikan bagaimana wakil dari BN berkeras dengan Usul dari PR supaya DUN Perak menyokong usul memansuhkan ISA dan cadangan supaya Kem Tahanan Kamunting ditutup.

Kerana itu persoalannya sekarang kita sudah tidak boleh duduk diam dan pendokong PR mesti bangkit secara total untuk menghadapi gelombang akhir sebelum PRU 13 bila Najib mengumumkan sesuatu yang saya anggap "gula-gula".

Saya menjangka kan PRU ke 13 pada bila-bila masa sahaja boleh diumumkan dengan pembubaran Parlimen sekiranya Najib merasakan manis "gula-gula" terbarunya sampai kelidah rakyat.

Mustahil dia boleh menunggu lama seandainya dia merasakan janjinya kelmarin dapat mengembalikan sejumlah sokongan rakyat kepada BN.

Kerana itu seluruh jentera Pakatan Rakyat dari PAS,Keadilan dan DAP mestilah diarahkan oleh pimpinan masing-masing untuk bersiap menghadapi kemungkinan pembubaran parlimen pada penghujung September ini atau awal Oktober nanti.

Kalaupun tidak berlaku pada jangkaan itu, rasanya November dan Disember adalah target pembubaran tersebut pada tahun ini. Semuanya sudah sangat hampir dan memerlukan lonjakan gerak kerja yang maksimum bagi memastikan potensi kemenangan semua Calon PR berada dalam tahap yang selesa dan menyakinkan.

Selamat Hari Malaysia yang terakhir bersama BN dan Hari Malaysia pada tahun hadapan adalah bersama dengan Kerajaan Malaysia di bawah Pakatan Rakyat.

DRS. KHALIL IDHAM LIM
Parit Buntar, 16 September 2011.
WASSALAM,
YB. Drs. Khalil Idham Lim
@Lim Chuan Hing
Blog Cina Islam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan