Ahad, 11 September 2011

Warga emas hilang ditemui





KUALA KRAI - Misteri kehilangan seorang warga emas yang tidak pulang ke rumah sejak 29 Ogos lalu akhirnya terjawab apabila rangka mayatnya ditemui di sebuah cerun tepi kebun getah di Kampung Temalir, dekat sini, semalam.

Rangka Fatimah Mat Diah, 76, dari Kampung Belanga ditemui seorang penduduk, Zahari Harun yang turut serta pada operasi mencari mangsa berhampiran sempadan Kampung Peria kira-kira jam tiga petang.

Cucu mangsa, Mohd Zamri Abdullah, 42, berkata, operasi mencari dijalankan hasil penemuan selipar neneknya oleh seorang penoreh getah kira-kira satu kilometer dari tempat mayat dijumpai.

“Selipar dia (Fatimah) ditemui dua hari lalu tetapi baru hari ini (semalam), dia (penoreh getah) menghubungi sepupu saya dan beritahu ada jumpa selipar.

“Bila disahkan selipar itu milik nenek saya, kami mengumpulkan kira-kira 10 penduduk dan memulakan operasi mencari di sekitar kawasan berkenaan sebelum rangka mayatnya ditemui Zahari,” katanya semalam.

Tinjauan di lokasi penemuan mendapati tengkorak dan rangka badan mangsa terletak kira-kira 10 meter dari pakaian bersama gigi manakala cebisan tulang lain seperti rahang bertaburan di kawasan itu.

Fatimah dilaporkan hilang ketika dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Kampung Belanga selepas mengunjungi seorang cucunya, Zulkifli Abdullah, 38, di Kampung Temalir sehari sebelum sambutan Aidilfitri lalu.

Kehilangan mangsa disedari anak bongsu Fatimah, Mat Yasin Adam yang tinggal bersamanya kira-kira jam tujuh petang hari kejadian apabila dia tidak pulang ke rumah.

Zamri berkata, identiti rangka itu dicam milik neneknya berdasarkan pada pakaian iaitu baju warna oren dan kain sarung yang ditemui tidak jauh dari rangka badan.

“Apa pun, saya dan keluarga bersyukur kerana dia akhirnya ditemui juga selepas 12 hari hilang biarpun dalam keadaan begini,” katanya yang bertugas sebagai guru di Pahang.

Menurut Zamri, neneknya yang mempunyai tiga anak berusia antara 55 hingga 61 tahun akan disemadikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Temalir, esok (hari ini).

Sementara itu, rangka mangsa dibawa keluar dari kawasan cerun tersebut oleh anggota polis kira-kira jam 9 malam dan dibawa ke Hospital Kuala Krai untuk bedah siasat sebelum diserahkan kepada ahli keluarganya untuk dikebumikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan