Isnin, 12 Disember 2011

Undi muda: BN dahului Pakatan Rakyat

Oleh : MOHD ZAILANI ABD RAHMAN

KOTA BHARU - Menjelang Pilihan Raya Umum 13 (PRU13), Barisan Nasional (BN) dikatakan mendahului Pakatan Rakyat (PR) sekurang-kurangnya tiga peratus untuk mendapatkan soko­ngan golongan muda.

Pengasas Zentrum Future Studies, Prof Madya Dr Abu Hassan berkata, angka itu boleh berubah menjelang pilihan raya kerana golongan muda peka kepada perubahan dan isu semasa.


”Jumlah kaum muda dalam demografi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) adalah sehingga 68 peratus, bermakna kaum muda Cina secara total daripada 88 hingga 92 peratus menyokong Pakatan,” katanya dalam wacana perdana PRU13 di Kota Bharu, malam kelmarin.

Antara panel wacana tersebut, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah, pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof Madya Dr Samsul Adabi Mamat dan Setiausaha PKR, Saifuddin Nasution.

Abu Hassan berkata, sebahagian besar sokongan golongan muda PR diraih dari kalangan anak muda golongan Cina manakala mengikut gender dan umur dianggarkan kaum itu menyokong gabu­ngan berkenaan pada kadar 82 hingga 88 peratus.

Bagi pengundi Melayu pula, beliau berkata ia kekal pada kadar 22 hingga 28 peratus, untuk memberi kelebihan soko­ngan tiga hingga lima peratus kepada BN.

Moderator program berkenaan, Profesor Madya Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff turut memberikan panda­ngannya bahawa 60 peratus daripada kira-kira tujuh juta pengundi muda hanya akan membentuk sikap terhadap kepada isu tersebut dalam undian mereka pada saat terakhir.

Sementara itu, Saifuddin yang juga ahli Parlimen Machang berkata, PKR terbuka dalam menerima kajian yang dibuat walaupun tidak berpihak kepada parti tersebut.

“Kita tidak amalkan sindrom pena­fian, saya membaca semua kajian lain yang disifatkan baik dan positif untuk membuat persiapan dalam menghadapi pilihan raya,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Mo­hammad Agus tidak berhasrat untuk bertanding pada PRU13, biarpun ditawarkan untuk menjadi calon oleh sebuah parti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan