Jumaat, 16 Disember 2011

Guna senapang milik tentera dalam rompakan di KL

Oleh: amkns

"

Laporan akhbar mendedahkan perompak yang ditembak mati oleh pengawal keselamatan semasa rompakan bank di Kuala Lumpur pada 13 Dis 2011 telah menggunakan senapang otomatik Steyr milik abangnya yang merupakan seorang anggota tentera. Panglima ATM, apa komen anda, bagaimana senapang khusus untuk ATM terlibat dalam rompakan?

Apa sudah jadi dengan Strategi Lautan Biru? 

Pada 1 Disember 2011 yang lalu, seorang pegawai polis adalah antara saspek yang ditahan dalam satu kes rompakan kedai emas di Kuala Terengganu. Kisahnya di SINI


Thursday December 15, 2011

Gunned down robber used brother’s rifle, say police 

KUALA LUMPUR: The armed robber who was gunned down during a bank heist in Taman Muda, Ampang was believed to have used a Steyr assault rifle belonging to his elder brother.

Sources said the suspect's brother was a serving military personnel in his 30s.

Police had picked him up for questioning at his house in Ampang several hours after the suspect was shot dead in the botched robbery on Tuesday.

He was remanded for a week to assist in police investigations. Police are trying to determine whether the rifle was taken by the suspect to commit armed robberies without his brother's knowledge.

Meanwhile, Federal CID director Comm Datuk Seri Mohd Bakri Zinin said initial investigations showed the dead robber had no previous convictions.

“On our part, we are investigating how the suspect obtained the assault rifle as only certain enforcement agencies are authorised to use such firearms. “We are also conducting a thorough investigation to ascertain if the suspect was involved in other bank robberies,” he said during an event in Taman Tun Dr Ismail yesterday.

Police have identified the dead robber as Mohd Azlan Aziz, 29

Sumber: thestar.com.my

Perompak guna Steyr tersungkur 

AMPANG JAYA - Seorang ahli perniagaan bagaikan tidak percaya bahawa kelibat seorang lelaki lengkap bersenjata raifal Steyr yang berada dalam sebuah bank di Taman Muda di sini semalam merupakan aksi rompakan yang benar-benar berlaku.

Semasa kejadian pada pukul 3.30 petang itu, Mohd. Ayuhamdi Md. Hamdani, 25, yang sedang minum di sebuah warung yang terletak dalam jarak 50 meter dari bank menjadi sasaran perompak tersebut.

"Macam adegan dalam filem apabila saya tiba-tiba nampak orang berlari keluar dari bank sebelum saya menghampiri bank itu untuk melihat apa yang berlaku.

"Dari dekat saya kemudian nampak seorang lelaki memakai topi keledar, pakai sarung tangan hitam, menggalas sebuah beg dan bersenjata api memberi arahan kepada kakitangan bank supaya memasukkan duit dalam beg galas yang dibawanya," cerita saksi itu ketika ditemui di tempat kejadian di sini semalam.

Pada masa sama, cerita saksi itu, suspek yang bengis sambil menghalakan senjata api (Steyr) itu secara rambang, mengarahkan semua pelanggan dalam bank tersebut menundukkan kepala menyebabkan ada antara pelanggan itu menangis kerana terlalu takut.

Namun Ayuhamdi berkata, ketika perompak itu mahu melarikan diri bersama beg galas, dia tiba-tiba rebah dalam bank tersebut akibat terkena tembakan yang dilepaskan seorang pengawal keselamatan menggunakan pump gun.

Pengawal keselamatan bank itu melepaskan tembakan dari sebalik tiang di bangunan bank berkenaan iaitu dalam jarak 50 meter dari suspek. "Topi keledar yang dipakai oleh suspek tertanggal dan serentak itu banyak darah keluar dari kepalanya," cerita Ayuhamdi lagi.

Sumber: kosmo.com.my "
 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan