Jumaat, 30 Mac 2012

Sekolah gempar panggilan bom palsu



IPOH: Lebih 1,000 pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan St Michael di sini, kelam-kabut meninggalkan kelas masing-masing selepas pihak sekolah menerima panggilan bom palsu jam 10.30 pagi semalam.

Semua pelajar diarah berkumpul di padang sekolah selepas seorang guru mendakwa menerima panggilan daripada seorang lelaki tidak dikenali menyatakan ada bom di bangunan sekolah itu.


Guru itu memaklumkannya kepada pengurusan sekolah sebelum semua pelajar dan kakitangan sekolah diarah berkumpul di padang.
Sepasukan Unit Pemusnah Bom dan Unit Anjing Pengesan (K9) dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen Perak dikejarkan ke sekolah itu, tetapi pemeriksaan menyeluruh selama tiga jam gagal menemui sebarang bom atau bahan letupan.

Seorang pelajar yang enggan dikenali berkata, dia dan beberapa rakan lain tidak tahu mengenai panggilan bom itu dan menyangka mereka diarah berkumpul di padang untuk latihan kebakaran.

“Kami dengar loceng penggera dan guru mengarahkan kami berkumpul di padang sekolah. Selepas setengah jam berada di padang, baru kami tahu mengenai panggilan bom berkenaan.

“Kami berkumpul di padang itu hampir tiga jam sebelum dibenarkan pulang ke rumah setengah jam lebih awal dari waktu persekolahan biasa,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Azisman Alias ketika dihubungi berkata, pihaknya sedang mengesan individu yang membuat panggilan palsu itu.
“Kita tidak tahu apa motif panggilan itu dibuat, tetapi kita berusaha mengenal pasti identiti pemanggil dan guru yang menerima panggilan berkenaan sudah dipanggil memberi keterangan.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 507 Kanun Keseksaan dan orang ramai yang mempunyai maklumat boleh menghubungi balai polis berhampiran atau Ibu Pejabat Polis Daerah Ipoh di talian 05-2451500,” katanya.
myMetro: 30 Mac 2012

Tiada ulasan:

Catat Ulasan