Khamis, 14 Julai 2011

Kesedaran Terhadap Buku Jingga Pasca Bersih 2.0 Meningkat


Oleh KHALIL IDHAM LIM

Saya ingin menegaskan bahawa tawaran 100 hari Buku Jingga adalah penyelamat kepada Perlembagaan Negara dan rakyat mestilah bertekad untuk memastikan pengkhianat kepada Perlembagaan Negara iaitu UMNO-BN dikalahkan dalam PRU akan datang.


Dalam perkara pertama Buku Jingga menyebut dan berhasrat mahu mengubah (mereformasi) insititusi kerajaan seperti PDRM dan lain-lain institusi untuk mengembalikan kewibawaan kepada sistem pentadbiran kerajaan.

Pakatan Rakyat melihat tindakan mengarahkan pihak polis dan FRU bertindak ganas terhadap peserta himpunan aman Bersih adalah bukti yang jelas bahawa wajar institusi itu perlu diselamatkan dan dikembalikan imej nya dimata rakyat.

Semuanya hanya boleh belaku setelah Pakatan Rakyat berada di Putrajaya dan rakyat semestinya melihat tawaran itu sebagai penting dan serius.

Rakyat yang arif sudah pasti mampu menilai apakah wajar pemimpin Negara membiarkan kezaliman berleluasa dan ia berlaku terhadap rakyat Malaysia yang dibelasah polis sewaktu perhimpunan Bersih 2.0 di ibu Negara baru-baru ini.

Jika tuntutan NGOs -NGOs dibawah Bersih masih tidak dilayan, kemungkinan besar Bersih 3.0 dilancarkan, isu ini perlu diambil perhatian oleh BN kerana mereka menguasai Kerajaan Persekutuan yang masih berpeluang untuk membaiki kelemahan dalam peraturan dan undang-undang pilihan raya yang tidak betul dan pincang selama hari ini.

Malangnya BN dan seluruh jentera kerajaan lebih berminat untuk menyerang Pengerusi Bersih, Ambiga dalam isu peribadi .

BN mengaitkan Datuk S Ambiga kepada isu-isu lama bertujuan mencetuskan ketegangan dan rasa benci rakyat terhadap Bersih 2.0.
Kecemasan BN terserlah apabila pengerusi bersih dikaitkan dengan IFC dan lain-lain tuduhan yang tidak masuk akal walaupun 8 tuntutan tersebut adalah bersifat rakyat bagi menuntut sebuah Negara demokrasi tulen.

Kerana itu saya yakin Buku Jingga mampu melahirkan sebuah ngara yang aman dan adil yang berpaksikan demokrasi yang tulen serta menjaga kebajikan seluruh rakyat tidak mengira batasan kaum.

Setelah 53 tahun Negara ditadbir UMNO-BN dengan sedemikian zalim dan kotor, kini telah tiba masanya rakyat membuat perubahan, pesatkan gerakan daftar pemilih di lokasi masing-masing, gerakkan golongan tua dan muda untuk memilih Pakatan Rakyat pada PRU 13 nanti untuk tumbangkan BN .

KHALIL IDHAM LIM
PARIT BUNTAR, 14 JULAI 2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan