Ahad, 2 September 2012

Panas !!! Ahli Parlimen Umno mula pertikai tindakan Najib


Kegelabahan Najib dalam negeri deposit tetap terpaksa membuat u-turn untuk mengambilalih lebuhraya Penyuraian Timur (EDL) mula disanggah oleh ahli palimen UMNO sendiri dan belum pernah seorang ahli parlimen sanggah keputusan perdana menteri yang kununnya semua keputusannya betul belaka!

Keputusan kerajaan itu katanya, untuk mengambilalih Lebihraya Penyuraian Timur (EDL) di Johor Baru adalah sebahagiannya sekurang-kurangnya disebabkan oleh tekanan dari maklumat salah disebarkan oleh pembangkang dan bukanlah satu langkah baik, kata ahli parlimen Pulai dari Umno.

Datuk Nur Jazlan Mohamed, yang juga ketua Umno bahagian Pulai menambah bahawa kerajaan tidak seharusnya mengubah perjanjian penswastaan hasil perbincangan bertahun-tahun dan selepas kontrak telah telah ditandatangani.

"Kerajaan terbalikkan keputusan itu kerana Pakatan Rakyat (PR) juga memperbodohkan rakyat dengan Buku Jingga mereka di mana mereka berjanji perkara yang mereka tahu mereka tidak boleh penuhi seperti jalan bebas tol," kata Nur Jazlan (gambar) kepada The Malaysian Insider.

“Kita mahu infrastruktur diswastakan dan dibayar oleh orang ramai.




Menurut pengarah strategi PKR, Rafizi Ramli, pengambil alihan EDL oleh kerajaan sebenarnya mengesahkan bahawa prinsip asas tata kelola ekonomi yang dibawa Buku Jingga boleh dilaksanakan dan lebih bermanfaat kepada rakyat.

Beliau juga berkata bahawa langkah Putrajaya untuk mengelakkan kenaikan kutipan tol yang mahal muncul akan diambil dari 10 cadangan dasar ekonomi ditetapkan dalam Buku Jingga.

Buku Jingga atau adalah dokumen yang menggariskan rangka kerja dasar yang dirancang oleh pakatan pembangkang persekutuan yang dikatakan akan dilaksnanakan jika PR mengambilalih Putrajaya.

Ahli parlimen Johor Baru, Tan Sri Shahrir Samad sebagai tindak balas berkata bahawa tidak ada apa-apa yang hendak ditiru oleh kerajaan oleh kerana tol tidak dibenarkan untuk dikutip ke atas pengguna sejak EDL dibuka pada bulan April.

“Dia patut suruh pemimpin PKR Johor untuk membaca Buku Jingga betul-betul oleh kerana pemimpin PKR Johor tidak merujuk buku tersebut ketika mereka memprotes,” kata pemimpin Umno veteran itu.

Beliau juga berkata bahawa dirinya sendiri menentang kutipan tol di EDL jika tidak ada laluan alternatif.

“Kami berdebat tentang itu, kita tak boleh kenakan tol tanpa menyediakan laluan alternatif,” katanya.

“Ini adalah prinsipnya. Perlu ada jalan alternatif.”

Shahrir juga berkata Pakatan Rakyat itu sendiri kelihatan tidak konsisten dengan Buku Jingga oleh kerana agensi negeri Selangor PKNS masih memegang 25 peratus pegangan saham dalam Genting Sanyen Power Sdn Bhd walaupun Buku Jingga menentang subsidi untuk Penjana Kuasa Bebas (IPP).

Langkah menghalang EDL daripada memungut tol sejak ia dibuka pada bulan April lalu dilihat sebagai usaha untuk mengelak sebarang tindak balas dalam negeri Johor - kubu kuat Umno menjelang pilihanraya umum akan tetapi memberikan kesan kewangan teruk kepada prospek pemegang konsesi tol, MRCB Southern Link Bhd.

Peningkatan mendadak di tol – akan menyebabkan pemandu terpaksa ke Singapura melalui Tambak Johor secara berulang alik dan perlu membayar sebanyak enam kali ganda lebih dari kadar semasa RM2.90.

Tindakan ini ibarat ‘menyediakan makanan kepada pembangkang, terutama PKR yang mengadakan kongres kebangsaan di Johor tahun lalu sebagai isyarat bahawa mereka bersedia untuk mengambil alih negeri kubu Umno itu walaupun tidak memenangi sebarang kerusi pada pilihan raya umum lalu.

Lebih 50,000 kenderaan menyeberangi jambatan setiap hari, kebanyakannya rakyat Malaysia di dalam dan di sekitar ibu negeri Johor yang berulang-alik ke republik tersebut untuk bekerja.

Maklumat lebih terperinci tidak didedahkan akan tetapi persetujuan tersebut dijangka menyebabkan kerajaan menanggung RM1 billion serta meningkatkan hutang awam negara sebanyak 53 peratus daripada GDP tahun lalu.

Kekurangan prospek hasil sejak lebuh raya baru dibuka menyebabkan Bon Islam yang diterbitkan oleh MRCB Southern Link Bhd - akan diturunkan tarafnya oleh RAM Ratings awal bulan ini.

Pengambilalihan Lebuhraya Penyuraian Timur (EDL) oleh kerajaan boleh menyebabkan projek-projek tol lebih sukar pada masa hadapan oleh kerana pemegang konsesi tol akan menyedari bahawa kerajaan boleh mengubah keputusan disebabkan oleh tekanan awam kata ketua ekonomi RAM Ratings, Yeah Kim Leng kepada The Malaysian Insider dalam satu temuramah yang disiarkan semalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan